A fogantatástól...
.

2011. július 14., csütörtök

Dr. Sweets, a körzeti


Biztos ismerősen cseng a Bones (dr. Csont) rajongóknak a név. Tegnap kiderült,
hogy az alteregója az új háziorvosom :) Végre eljutottam a körzetihez,
hogy megnézze a laborleletemet, mikor kiderült, hogy új arc van a régi
helyett (a régi egy nagyon klassz, fiatal kis nő volt, tök jókat
lehetett vele beszélgetni). Köszöntem, köszönt, aztáááán:
Megvizsgáááált! Meg voltam lepve, mit meglepve, meg voltam döbbenve!
Először elővette a kis határidőnaplóját, megnézte, hogy az én
terhességi hetemen mi a pálya, kifaggatott, hogy hol voltam
vizsgálatokon, mi volt, majd:

- megtapogatta a veséimet (persze kívülről), hogy "fájnak?" NEM;

- megnézte a torkom;

- meghallgatta a tüdőm... mikor a hasamra tette a fonendoszkópot,
megkérdeztem tőle, hogy a "gyerek jól van?";

- megtapogatta a bokáimat, vizesedek-e, csuklómat;

- végül megmérte a vérnyomásom (102/70).

Kicsit zavarba jöttem, megmondom őszintén, engem akkor vizsgáltak,
mikor beteg voltam... eddig. Aztán rátértünk a laborleletemre, amit
Sotén csináltak (2011.07.07-i dátummal nyomtatták ki), mire közölte, hogy szeretne egy
kontraszt-leletet (egyébként tök jók lettek az értékeim, csak néhány
mintha hiányzott volna :) pl. koleszterin, de mint később megtudtam, az tök felesleges terhesen), úgyhogy egy
csomó vizsgálat holnap a helyi szötökában meg lesz ismételve, meg
kipótolva is (terheléses vércukor nem - huhh). Mivel éhgyomri cukor is
lesz, mehetek majd a tömegbe ácsingózni reggel, fúúúúj, azt nagyon
utálom!

Summa summárum, én parás vagyok, túlaggódós, és most megtaláltam az
orvosomban ugyanezt. Az nem túl jó, mert eddig pont, hogy lazákkal
akadtam össze, akik azt mondták, hogy "élvezd a terhességed", és tök
igazuk van!

Jaaa, és a lényeg, hogy nem ír fel Meforalt, mert szerinte tilos
szednem terhesen; később még az asszisztensével is felhívatott, hogy
konzultált ezzel azzal és őszerintük is tilos. Jól rámhozta a parát!
Úgyhogy rögtön elkezdtem hívogatni a nőgyógyászaimat (szülészem
szerint szedjem nyugodtan; és írtam az endokrinológusomnak (tőle 3
munkanap a válasz).

A Meforal historym:

Én tavaly áprilistól szedem a Meforalt, mert:

Tavaly voltam Mensmentisben terheléses vércukorvizsgálaton, melyen
Inzulinértékeket is meghatároztak (vizsgálat oka, hogy 2010.januárjában volt egy
vetélésem a 8. héten). Ennek eredményének tükrében kezdtem el szedni a
Meforalt (500mg-os), napi 3x1-et, természetesen endokrinológus
szakorvos felügyelete mellett. November közepétől megemelt adagot,
azaz 4x1-et, mivel addig súlycsökkenés nem történt és abban
állapodtunk meg az endokival, hogy akkor emelés lesz. Nos, januárig 8kilót
leadtam ennek köszönhetően. Akkor elmentem egy hormonvizsgálatra
Mensmentisbe, és azok a hormonjaim, amik a köv. terhesség akadályai
lehettek, szépen javultak (majd felrakom a táblázatot este). Még
januárban terhes lettem, majd progeszteronpótlásra szorultam, ezért a
13. hétig Utrogestan hüvelykúpot használtam, mellette kaptam
progeszteron injekciót.

A 12. héttől a Meforalt csökkentettem fél adagra (azaz 1000mg-ra) a
14. hétig, azóta azt szedem - bár van, hogy csak 750mg-ot, ha pl. csak
egy alma a vacsora, akkor nem szedek be belőle. Reggelre egy szem,
ebédre és vacsorára fél-fél alapesetben.

Szóval így telnek napjaim és most marhára rámhozta a doki a parát.
Persze nem mondta, hogy milyen baja lehet a gyereknek, vagy nekem, hanem, hogy ne
szedjem, mert tilos.

MEFORAL-CIKKEK

Forrás:

Egy kérdésem lenne hozzátok, mert ez most nekem aktuális lesz. A véleményetek és a tapasztalatotok nagyon érdekelne!
 Van ugye két szaktekintély, tőlük személyesen is megkérdezném, csak ez nem olyan egyszerű-ráadásul a kérdezz-felelek most szünetel a pcos. honlapon.
Mindketten elkötelezett hívei a PCOS és az IR gyógyításának, a mihamarabbi diagnózisnak és a szövődmények megelőzésének. Én szívem szerint mindkettő véleményére adok (és örülök, hoyg vannak MO-on ma ilyen orvosok)-nagyjából meg is egyezik-kivéve szerintem a legkritikusabb kérdést: terhesség-meforal (metformin)
-A terhesség és szoptatás alatt a meforal végig szedhető (Dr. Petrányi), szoptatásnál is
-A terhesség 12. hetéig szedhető  a meforal (Dr. Tűű)(szoptatásnál sem ajánlja)
Itt állok, nem tudom, mit csináljak.

Egészségügyis révén előszedtem a régi élettan és gyógyszertan könyveimet, az emlékeimet és egy rahedli lexikont. Arra jutottam több nap rágódás után, ha árt a gyógyszer, akkor a legveszélyesebb első trimeszter alatt kifejti kártékony hatását, hiszen az osztódó sejtek akkor a legfogékonyabbak a gyógyszerekre is. Utána már biztosan nem árt jobban, mint addig. A gyerekből később meg nem jön felém semmi olyan, ami a pcos-emet "meggyógyítaná", sőt még terhességi cukorbetegségem is lehet, az amúgy is kontaklencsére szoruló szemem meg tovább romolhat, sőt lehet hogy tejem se lesz. Arra jutottam, hogy az ingadozó vércukorszint (ő se kap elegendő tápanyagot), a diabétesz és a többi sokkal többet árthat a babának, mert nekem is árt, mintha szedem a gyógyszert.
Ha magzatkárosító lenne a gysz, akkor még ha csak a terhesség előtt abbahagytam volna-mivel nem olyan gyors a lebomlási ideje-már károsítaná a gyereket. Plusz az bizonyított, hogy a vetélés kockázatát lecsökkenti.

De én nem vagyok orvos, sajnos. Saját felelősségre szedem. Nagyon várom a szeptembert, hogy mi a kutatás eredménye.
 ------------------------------------------------
Forrás:
http://www.pco-szindroma.hu/kb/entry/144/

Meforal terhesség alatt saját felelősségre?

Kérdés: 29 éves (normál testsúlyú) nő vagyok, fél éve tervezzük a babát. Szerencsére egy jó doktornő révén "hamar" kiderült, hogy PCO Szindrómám van.Peteérésem van, de a terheléses vizsgálaton kiderült, hogy magas az inzulinszintem (0' vércuk 3,5 mmol/l- inzulin 6,2 mU/l,120p. vércuk 7,28 mmol/l- inzulin 201,2 mU/l) . A hormon vizsgálat lelete szerint az LH/FSH arány 2,5 szeres, a tesztoszteonom emelkedett (4,8 mmol/l ovuláció idején). Az endokrinológus által megatározott kezeléssel -a diagnózis után választott- nőgyógyászom is egyetért: fokozatosan hetente növelve az adagokat 500-500-1000 mg meforal összdózis, emelett diéta és mozgás. A problémám az, hogy terhesség alatt egyik orvos sem javasolja a gyógyszeres kezelés folytatását. Férjemmel az Önök honlapját és egyéb szakirodalmat olvasva úgy gondoltuk, minimum az első három hónapban szednem kéne. Saját felelősségre megtehetem? (Gondolom, a terhesgondozás ideje alatt nyomonkövetik, milyen gyógyszert szedek és ha nem "vallom" be, az módosíthatja a leleteim értékelését.) Az orvosaimmal meg vagyok elégedve, hogxan tudnám őket meggyőzni? Általában az ajánlott dózis terhesség alatt is ugyanakkora mint a babavárás előtt vagy finomítják az adagolást?

Válasz: Ez az a probléma, amin nem tudok segíteni. Jól látja, én javaslom és alkalmazom is a metformint a terhesség egész terjedelme és a szoptatás alatt is változatlan dózisban, az okok és eredmények le vannak írva. A terhesség második fázisában növekvő valószínűségű terhességi cukorbajt is képes kivédeni, tehát a leleteket csak ezirányban befolyásolná, ami viszont kedvező, mert így esetleg elkerülheti a még bonyolultabb inzulinkezelést is. Az orvosok nem szeretik (én sem), ha betegük valami olyasmit szed, amiről nem tudnak, úgyhogy ezt a témát mindenképpen beszélje meg orvosaival ismételten. Viszont már csak bő két hónap van a MiG tanulmány eredményeinek megismeréséig, akkor talán a kérdést újra lehet tárgyalni. Alláspontomat addig is fenntartom: javaslom a metformin szedés terhesség alatti folytatását. Mivel már nagyon sokan 12 vagy 14 hétig is engedélyezik, szerintem nyugodtan folytathatja, mert mire teherbe esik, azt emgállapítják, és letelik az első 12 hét, akkorra már többet tudunk... P.Gy.
(2007.06.25)

-----------------------------------------------------

Még több cikk:

8 megjegyzés:

  1. Háát,bevallom nekem is több doki is mondta (kollegáim..)a Meforal tilalmat terhesség és szoptatás alatt is.Szerintem a doki amúgy nem parás,hanem egy igazi,fehérholló lelkiismeretes doki,első találkozásnál amúgy is szinte kötelező jellegű egy fizikális vizsgálat,különben mire alapozna később...főleg egy kismamánál,van mire odafigyelni.

    VálaszTörlés
  2. Na akkor még egyszer :D szerintem ne ess pánikba, hanem várd meg, mit mond a nőgyógyászod és az endokrinológusod. minden doki mást mond, ezért érdemes legalább 3at megkérdezni, abból talán 2 egyforma lesz. Na a házidokid véleményét már ismerjük, most várjuk meg a másik kettőét. A rémtörténeteknek a félkarú kislányról, akinek a negyed agya volt csak meg, és emellett szülés közben kifolyt az egyik szeme, pedig minden eredménye jó volt ne dőlj be, engem is ezzel riogatnak mind a mai napig, hogy úgyis beteg lesz a baba, mert csak...

    VálaszTörlés
  3. Évi, tudom, nagyon megoszlanak a vélemények. Felhívtak az endós doki rendelőjéből - a levelemre reagálva -, úgyhogy kaptam egy időpontot. Személyesen kiderítem a véleményét :) Majd felrakom.

    VálaszTörlés
  4. Jeanner, ez durva, hogy "úgyis beteg lesz"... de nagyon durva! Vannak emberek, akik kifejezetten nem normálisak!

    VálaszTörlés
  5. Zsebi, az ember lánya legalább hamar megtanulja szedni a lesz*rom tablettát :)

    VálaszTörlés
  6. Én szedtem, szedem folyamatosan a metformint. USA-ban adják évtizedek óta simán a kismamáknak...
    Mo-n PCO-ra, IR-re hivatalosan egyébként is csak pár éve lehet felírni...

    VálaszTörlés
  7. Jeanner :):):) Mindenbe bele kell jönni ugyi :)

    VálaszTörlés
  8. Ircsi, igen, tudom, a Te sztorid is előttem van, én tökre megtámogat abban, hogy tovább szedjem. Amúgy pont azzal a háziorvosommal konzultált a jelenlegi, aki tavaly áprilisban - meglátva az inzulineredményt terheléses cukornál -, közölte, hogy mivel a cukor jó, ezért majd akkor fog kezelni, ha már az is rossz lesz, az inzulinnal ne foglalkozzak, akkor már úgyis cukorbeteg leszek... valami ilyen kis szépség volt.
    Teljesen megnyugodtam egyébként, köszi a támogatást!

    VálaszTörlés